Butikkerne tilpasser sig efter lokalsamfundets behov

05 March. 2021

Nærbutikker rundt omkring i landet tilpasser både vareudbud og service lokalt samt er ofte samlingspunkt for en lille sludder med de lokale borgere.

Kiosker, små forretninger og nærbutikker har altid spillet en stor rolle i danskernes dagligdag. De fleste er dybt engagerede i deres lokalsamfund, hvor butiksejeren gerne spiller en aktiv rolle som lokalt mødested og omdrejningspunkt.

Det er her, man lige henter sin pakke, rensetøj, hurtigt køber en liter mælk, håndkøbsmedicin, morgenbrød mv.. I mange familier er det også tradition at spille en ugentligt lottokupon.

Butikkerne er forskellige og tilpasser sig lokalt. Her er eksempler på, hvordan den lokale Nærbutik har tilpasset deres sortiment efter forbrugerens lokale behov.

– Det er nemt og bekvemt for vores kunder at indlevere tøj til rens, og de er meget tilfredse for ikke at skulle køre langt for at finde et renseri. Gennem vores kæde NærKØB har vi en aftale med Byens Rens, og det er et rigtigt godt samarbejde. Byens Rens tilbyder rens af skjorter, garderobetøj, selskabstøj, dyner, duge, tæpper og gardiner mv., siger Annika K. Pedersen fra Stationskiosken i Holsted.

– Vores kunder er glade for, at vi tilbyder udlevering af pakker, da det er en ekstra god service. Pakkeshoppen er også med til at give en god kundegennemstrømning i butikken. Når kunderne henter deres pakker, bliver der ofte købt en eller flere varer, udtaler Hans Andersen fra City Kiosken i Middelfart.

– Vores kunder kan købe forskellige flotte buketter og dekorationer efter årstidens trend. Når der er nogle, som skal glædes med blomster, synes kunderne, det er dejligt, at de kan købe blomsterne her.  Vi har et rigtigt godt samarbejde med Flora Service Danmark, som er en aftale gennem vores kæde NærKØB, udtaler Åse Bjerregaard fra Bredgades Kiosk i Videbæk.

– Vi har sammensat otte forskellige weekendkasser med slik og lækkerier til hele familien. Kasserne kan bestilles frem til torsdag eftermiddag, og vi bringer ud torsdag/fredag. Levering koster 15 kroner. Vores kunder er glade for nemt og bekvemt at kunne bestille varer hjemmefra og få leveret lige til døren, udtaler Karina Bæk Toftgaard fra Slikhuset i Sæby og Slikhuset i Dronninglund.

Butikkens service er at kende kundernes behov og at sludre med dem. Butikkerne gør det nemt og hurtigt at købe småting, og så er de ofte placeret, hvor man har allermest brug for dem.

«
»